اقدامات ملی برای توسعه علم وفناوری در کشورفصل چهارم از نقشه جام

 اقدامات ملی برای توسعه علم وفناوری در کشورفصل چهارم از نقشه جامع علمی کشور در حوزه آموزش وپرورش   

 

حوزه خانواده: 

 

بند 7-حمایت از مشارکت مردم و نهادهای عمومی وغیر دولتی وهمچنین کسترش فرهنگ وقف در حوزه آموزش  عالی با حفظ کارکردهای سیاستگذاری ونظارتی دولت

بند 15-ارتقای نقش مناسب زن ومرد درخانواده وجامعه اسلامی بااصلاح سازوکار جذب وهدایت تحصیلی دانشجویان

بند27-تقویت مشارکت عمومی در آموزش وپرورش باحفظ کارکردهای سیاستگذاری ونظارتی نظام از طریق تسهیل تاسیس مدارس غیر دولتی ،حمایت از فعالیت های آموزشی ،تشویق واقفین وخیرین وحمایت از گسترش مدارس موفق

بند 32-رصد دائمی شرایط محیطی به منظور پاسخگویی پیوسته وپویای آموزش وپرورش به نیاز های حال وآینده جامعه

بند 38-تقویت وحمایت از آموزش های مهارتی از طریق تمرکز در سیاست گذاری ونظارت به همراه تقویت مشارکت بخش های غیر دولتی

بند50-افزایش همکاری اولیای دانش آموزان با مدرسه وآموزش خانواده ها

بند51-تدوین برنامه جامع مشارکت میان خانواده ونهادهای تربیتی وآموزشی   

 

حوزه آموزشی: 

 

بند 19-ترویج پژوهش محور کردن آموزش ومسئله محور کردن پژوهش

بند 26-افزایش سهم آموزش دوره عمومی از بودجه دولت وعملیاتی کردن آن

بند29-ایجادنظام رتبه بندی مدارس ومؤسسات آموزش وپرورش به منظور شفاف سازی عملکرد وارتقای کیفیت وتقویت انگیزه های رقابت

بند 30-ایجادنظام سنجش وارزشیابی وتضمین کیفیت در تعلیم وتربیت رسمی وعمومی کشور

بند 25-توسعه نظام آموزش الکترونیک وزیر ساختهای فناوری اطلاعات وارتباطات در حوزه آموزش عالی وآموزش وپرورش

بند36- ارتقای جایگاه مهدکودکها وآموزش پیش دبستانی در نظام تعلیم وتربیت به منظور رشد خلاقیت ها ومهارت های لازم وروحیه ی جستجوگری   

 

حوزه تربیتی  

 

بند 33-تربیت وتوانمندسازی دانش آموزان در شؤن دینی ،خانوادگی،اجتماعی ،زیستی وبدنی ،هنری ،حرفه ای ،علمی وفناوری برای ورود به عرصه های مختلف زندگی وجامعه وپرهیز از جهت گیری محض دوره آموزش عمومی به سمت آموزش عالی

بند34- بازنگری وبازتولید محتوا وروش های آموزشی وپرورشی به منظور تعمیق تربیت اسلامی وحیات دینی واعتقاد والتزام به ارزش های انقلاب اسلامی در دانش آموزان ودانشجویان وآشنایی آنان با فرهنگ وتمدن اسلامی

بند37-ایجاد سازوکارهای لازم برای رشدخلاقیت های علمی وهنری ومهارتی وتربیت تفکر منطقی وعقلانی وروحیه جستجوگری در دانش آموزان

بند41-ارتقاوافزایش جذابیت آموزش های قرآنی واصلاح روش های آموزشی دینی وعربی

حوزه فناوری وخانواده:

بند 39-جهت دهی کتاب ها ،نشریات،وبگاه ها (سایت ها)ووب نوشت های (وبلاگ های )آموزشی وکمک آموزشی در راستای تعلیم وتربیت اسلامی واهداف تعیین شده در نظام آموزش وپرورش

حوزه آموزش،تربیتی وخانواده:

بند35- بازنگری در محتوا وروش های آموزشی با تمرکز براصلاح بینش ها ومهارت ها در کنار ارائه اطلاعات ودانش به منظور انتقال مفاهیم پایه ی علمی ،علاقمندسازی دانش آموزان به علم ،ایجاد روحیه خود باوری وتوانمندسازی ایشان

بند42- تقویت نظام استعدادیابی ومشاوره وهدایت تحصیلی در آموزش عمومی وبازنگری وباز تولید محتوا وروش های آموزشی وپژوهشی به منظور تحقق نقش شایسته زن ومرد در جامعه اسلامی

           

نظر سنجی از کارشناسان مناطق

 نقاط قوت کارشناسان انجمن مناطق در امور جاری انجمن 

1-انجمن اولیا ومربیان نیروی عظیمی از والدین دارد که می تواند در اجرای سیستم آموزش وپرورش مثمر ثمر باشد.

2-انجمن اولیا ومربیان بعد از صدا وسیما بعنوان مهمترین گروههای آموزش عمومی برای خانواده ها از نظر تعلیم وتربیت محسوب می شود.

3- انجمن اولیا ومربیان رایج ترین راه ارتباطی اولیا با مدرسه به شمار می رود.

4- نقش انجمن اولیا ومربیان در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان غیر قابل انکار  است.

5-همراهی با همکاران سازمان و منطقه

6- ارتباط مؤثر با شورای معاونین ورئیس اداره

7-پیگیری به موقع کارها

8- با توجه به برنامه ریزی زمان را هدر نمی دهیم

۹- اعتماد به نفس به کاری که انجام می دهیم

۱۰-واضح بودن اظهار نظر (رک گویی)

۱۱-فعال بودن آموزش خانواده وایجاد بصیرت درمورد لزوم واهمیت آموزش خانواده 

1۲-پیگیری جلسات شورای انجمن اولیا ومربیان منطقه وتشکیل کارگروه های تخصصی در سطح منطقه

1۳-ریشه یابی برای موضوعات همایش ها

۱۴-استفاده به موقع وبهینه از 4%کمک های مردمی

۱۵-تقسیم کارهابا قطب بندی یا محور

1۶-ایجاد جاذبه برای شرکت پدران در کلاس های آموزش خانواده

1۷-اجرای آموزش خانواده به صورت کارگاهی     

 نقاط ضعف از نظر کارشناسان انجمن مناطق  

1-اعتقاد نداشتن بعضی از مدیران مدارس به انجمن وکلاس آموزش خانواده

2-استفاده از اساتید برای سخنرانی بجای مدرس در دوره آموزش خانواده وعدم استفاده از کلاس کارگاهی باقیمت های گزاف 

3-اساسی ترین مشکل مسایل جنسی است که مدرسین یا اساتید کمتر  جرات مطرح کردن آن را دارند.

4-معلمین هم گاهی نسبت به مسئله تربیت بی تفاوت هستند.

5-عدم تفاهم با حراست در مطرح کردن بعضی مباحث

6-نبود نگرش سیستمی از سوی مدیران اجرایی به انجمن اولیا ومربیان

7- بعضی از مدیران نظرات انجمن را دخالت نمی دهند .و پیشنهادات اعضای انجمن را که بیشتر  در راستای ارتقاءسطح علمی ،آموزشی وپرورشی را دخالت در امور مدیر ومعلمین تلقی می کنند.

8-جلسات انجمن اولیا ومربیان از سوی مدیران تکراری است .

9-جلسات انجمن اولیا ومربیان از اهداف خود دور شده وبه ابراز واسطه ای برای دریافت پول  تبدیل شده است.

10-سیستم آموزشی یک مسابقه نا عادلانه بین اولیا ومربیان است.

11-با توجه به دخالت ندادن نظرات انجمن ،عدم انگیزه به عضویت را به ارمغان  

می آورد.

12-قوانین مشخص در انجمن نداریم.

13-کارهای حاشیه ای زیاد داریم .

14-بعضی از مناطق هنوز مرکز راهنمایی ومشاوره ندارند.

15-کمرنگ بودن کارشناسی انجمن در منطقه ها

16-دریافت وپاسخ بخشنامه ها بسیاری از اوقات مفید را به خود اختصاص می دهد.

17-عدم روابط عمومی قوی

18-چند پسته بودن کارشناسان مناطق-چند شغله بودن-علاقه نداشتن به فن آوری های نوین

19-عدم مدرس آموزش خانواده در بعضی از مناطق

20-فقر فرهنگی منطقه ،فقر مالی اولیا، نبود خیرین

21-کار ووظایف سازمان مرکزی برای روشن نیست.

22-با توجه به این که نیمی از جامعه دست انجمن است اداره کل هم به انجمن توجه ندارد.

23- کمک های مردمی مهمترین کار انجمن است!

24-عدم نظارت صحیح ودقیق بر کار انجمن

24- هر بخشنامه ای که اسم اولیا در آن ذکر شده باشد به انجمن اولیا ارجاع می دهند.

25-مشاوره مصاحبه شده کم داریم .

26-شورای آموزش وپرورش موضوع کم می آورد از موضوعات انجمن استفاده می کنند.

27-مسئولین به قوانین آموزش وپرورش آگاهی ندارند.

29-عدم توجه به ارتباط خانه ومدرسه

30-کم تجربه بودن بعضی از کارشناسان ومدیران در انجمن اولیا ومربیان

31-عدم کار ایی بعضی از بخشنامه های صادره

32-انتخابات ناصحیح اعضای انجمن در مدارس –نظارت استصوابی مدیران بر کاندیداهای عضویت در انجمن

34- پیشنهادات انجمن بیشتر جنبه تکراری است.   

 

مطالب بالا صرفا نتیجه نظر سنجی از کارشناسان استان می باشد و انعکاس آن به معنی تایید یا رد انها نمی باشد

اولین جلسه شورای مرکزی انجمن اولیا و مربیان استان

رئوس برنامه :

1- تلاوتی چند از آیات کلام ا...مجید و خیر مقدم واعلام برنامه ها توسط رئیس گروه انجمن و دبیر شورای انجمن

2-خیر مقدم وایراد سخنرانی توسط مدیر کل محترم اداره آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران بعنوان رئیس شورای انجمن

3- ایراد سخنرانی توسط قائم مقام محترم وزیر در سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان

4- ایراد سخنرانی وارائه نقطه نظرات توسط مشاورو مدیر کل محترم  امور اجتماعی استانداری 

5- ایرد سخنرانی توسط مدیر کل محترم امور انجمن ها در سازمان مرکزی

6-ارائه نقطه نظرتوسط یکی از اولیا

7- ارائه احکام دو ساله مدیر کل بعنوان رئیس شورا و مدیر گروه انجمن بعنوان دبیر شورای مرکزی انجمن اولیا و مربیان استان توسط قائم مقام محترم وزیر در سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان

۸-رونمایی از شبکه اطلاع رسانی و آموزشی تحت وب  انجمن اولیا مربیان اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران

 

مدیر کل محترم جناب آقای زمانی  در اولین جلسه شورای استان:

انسان کتاب ناگشوده است وبا باز شدن کتاب تربیت آغاز می شود.تربیت از زمان پیدایش انسان نیاز است ،همه ی ملل واقوام به مقوله تربیت می پردازند مدرسه را بعنوان یک کارگاه می بیننداهمیت خانواده برکسی پوشیده نیست ، خانواده مرکز امید و آرزوهاست .ریشه وآبادانی سیاسی در درون خانواده هاست.

خانواده ومدرسه مرکز تربیت انسان ها وآبادانی جامعه هستند.این اداره کل آمادگی خود را برای اجرای کلیه برنامه ها و طرحهای جدید سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان اعلام می دارد و از سر کار خانم حشمتیان برای حضور در اولین جلسه روسای مناطق دعوت بعمل می آورد.  

سرکار خانم حشمتیان  قائم مقام محترم وزیردر سازمان مرکزی :

خداوند اول معلم تربیت است در تربیت از اول معلم خلقت تا آخرین آن مشخص شده است .

فرزندان سرمایه های الهی هستند وباید در تربیت وامنیت آنها که امانت الهی هستند

کوشید وباید در اصول تربیتی دقت شود .قلب های الهی یک تکلیف الهی را می پذیرند سرمشق ها سرمشق الهی است در امر انجمن اولیاو مربیان هر کاری که انجام می دهیم باید در مسیر رضای الهی قرار گیرد تا کارنامه خوبی بگیریم .انجمن اولیا ومربیان یک عضو آموزش وپرورش هستند اما یک عضو نشسته که باید ایستادگی وایستادن خود را نشان دهند که این مهم حمایت خانواده ها را می پذیرد.در سبد خانواده ها همه چیز است بیائیم تربیت را در سبد خانواده ها بگنجانیم .

سه اولویت کاری:

با توجه به قدمت بیش از  60 سال انجمن اولیا ومربیان ا- اساساسنامه انجمن اولیا ومربیان 22سال تغییر نکرده است با توجه به تغییر جامعه ،باز نگری اساسنامه

 انجمن رادر برنامه داریم .

2- ترمیم نیروی انسانی و ساختار سازمانی و اداری انجمن از سازمان مرکزی تا

 مناطق .

3- اتاق فکر اولیا را از خود اولیا انتخاب کنیم راهکارها داخل همین شوراهای

انجمن اولیا ومربیان مشخص می شودو سومین برنامه ارتقائ محتواست.

از نظر ما رئیس گروه انجمن اولیا و مربیان شأن قائم مقام مدیر کل را داراست .این ادره کل ظرفیت بسیار بالایی دارد و لازم است در کلیه برنامه ها سازمان مرکزی را یاری رساند و سابقه روشنی در امر مدیر پروری دارد . امروز رئیس جمهور محترم و آقای وزیر از اعضای انجمن اولیا و مربیان هستند و آقای رئیس جمهور در بیاناتشان در روز خانواده فرمودند که این مدرسه است که باید به سمت خانواده ها برود و با ایشان همرام باشد و نه برعکس. جناب آقای وزیر هم از ما خواستند آموزش خانواده را به درون خانه ها ببریم .

  توسعه مراکز آموزش خانواده باید با رویکرد دین محوری در سرلوحه کار قرار گیرد.

در سال آینده در سطح کشور مدیر گروه و انجمن استانی برتر را گزینش و اعلام خواهیم کردو بنا داریم انتخابات انجمن مدارس از 24  تا 30 شهریور برگزار گردد تا مشکلات مدارس توسط ایشان مرتفع گردد.باید اساتید مشاور خانواده برتر مشخص شوندو اولیا ی ذی نفوذ و دانشمند کشف شوند .با ید در راستای وظیفه تربیتی پدران قلم بزنیم .

 

آقای مهندس عرفان منش مشاور محترم استاندار ومدیر کل امور اجتماعی

استانداری نیز فرمودند:

1-یکی از آسیب های اساسی که انجمن ها در شهر وشهرستان ها نمی تواند به آن بپردازد این است که امکانات با نیاز ها متناسب نیست.

2-کار گروهی فعال است که به مسائل مالی واعتباری وتجهیزاتی مدرسه می پردازد نه به مسائل فرهنگی !!!این طرز فکر را باید عوض کنیم.

3-باید نگاه ها عوض شود .چرا بعد از 22سال نیاز به خانه تکانی در ساختار واساسنامه انجمن احساس شده است؟

4- باز ما راه را به اشتباه می رویم !باز ما دولتی ها برای اولیا تعیین تکلیف می کنیم .

5- ما باید دراین شوراها فکر کنیم چگونه می توانیم این نقیصه را بر طرف کنیم.

6- موازی کاری ها ودوباره کاری ها در حوزه خانواده یکی دیگر از آسیب ها می باشد.

7- تقسیم کاری در حوزه های مختلف لازم است .

8-تقویت حوزه سازمان مردم نهاد .

9- باید این نگرش که اولیا چون متخصص علوم تربیتی نیستند پس نمی توانند در امور آموزشی و پرورشی مدرسه وارد شوند شکسته شود .

10- نباید اجازه دهیم که انجمن ها پس از انتخابات تک نفره و آن هم توسط مدیر اداره شود .

 

جناب آقای الهویی مدی کل محترم جذب انجمن ها در سازمان مرکزی :

1- ایجاد ساختار جدید ، اساسنامه انجمن ، سند خانواده ،تالیف کتب تجارب برتر ،حضور رئیس گروه بعنوان مدافع حقوق  اولیا در اصلی ترین شوراهای استانی در سر لوحه امور و برنامه های سازمان مرکزی قرار گرفته .

2- با تغییر نگرش با اولویت استانداردهای هزینه میزان مشارکتی مالی مردم را به سمت تربیت هدایت کنیم .

3- در برنامه پنجم 18 ماده تبصره در آن موظف به تنظیم برنامه شدیم وسهم به سزایی در تحول بنیادین بر عهده انجمن قرار داده شده است.

4- برای تقویت نقش اولیا در تصمیم گیریها مقرر شد رئیس گروه بعنوان یکی از اعضای اصلی شورای معاونین منصوب شود .

 

 نماینده اولیا آقای مشهدی اسماعیلی:

  خانواده ها خود را در تربیت فرزندان سهیم نمی دانند باید طرز تفکر خانواده ها را

 تغییر داده شود با توجه به این که فرزندان امانت الهی هستند باید در تربیت این امانت های الهی خود را توانمند نمایند.

     در پایان از شبکه اطلاع رسانی انجمن اولیا ومربیان اداره کل وشهرستان های

استان تهران به آدرس  زیر  رونمایی شد.ضمنا به علت ضیق وقت مقرر شد جلسه

مکمل دیگری درفروردین ماه در رابطه با دستورات جلسه برگزارگردد . 

                                                             

جلسه با ذکر صلوات پایان پذیرفت . 

 

 

رونمایی از شبکه آموزشی و اطلاع رسانی انجمن اولیا و مربیان استان

یک یا علی دیگر

 

برای همه تلاشگران درعرصه جنگ  پیچیده فرهنگی از

 

 خداوند متعال 

 

آرزوی توفیق روز افزون مسئلت داریم