اقدامات ملی برای توسعه علم وفناوری


 اقدامات ملی برای توسعه علم وفناوری در کشورفصل چهارم از نقشه جامع  علمی کشور در حوزه آموزش وپرورش   

 حوزه خانواده: 

 

بند 7-حمایت از مشارکت مردم و نهادهای عمومی وغیر دولتی  

 وهمچنین  کسترش فرهنگ وقف در حوزه آموزش  عالی با حفظ کارکردهای سیاستگذاری ونظارتی دولت

بند 15-ارتقای نقش مناسب زن ومرد درخانواده وجامعه اسلامی بااصلاح سازوکار جذب وهدایت تحصیلی دانشجویان

بند27-تقویت مشارکت عمومی در آموزش وپرورش باحفظ کارکردهای سیاستگذاری ونظارتی نظام از طریق تسهیل تاسیس مدارس غیر دولتی ،حمایت از فعالیت های آموزشی ،تشویق واقفین وخیرین وحمایت از گسترش مدارس موفق

بند 32-رصد دائمی شرایط محیطی به منظور پاسخگویی پیوسته وپویای آموزش وپرورش به نیاز های حال وآینده جامعه

بند 38-تقویت وحمایت از آموزش های مهارتی از طریق تمرکز در سیاست گذاری ونظارت به همراه تقویت مشارکت بخش های غیر دولتی

بند50-افزایش همکاری اولیای دانش آموزان با مدرسه وآموزش خانواده ها

بند51-تدوین برنامه جامع مشارکت میان خانواده ونهادهای تربیتی وآموزشی   

 حوزه آموزشی: 

 

بند 19-ترویج پژوهش محور کردن آموزش ومسئله محور کردن پژوهش

بند 26-افزایش سهم آموزش دوره عمومی از بودجه دولت وعملیاتی کردن آن

بند29-ایجادنظام رتبه بندی مدارس ومؤسسات آموزش وپرورش به منظور شفاف سازی عملکرد وارتقای کیفیت وتقویت انگیزه های رقابت

بند 30-ایجادنظام سنجش وارزشیابی وتضمین کیفیت در تعلیم وتربیت رسمی وعمومی کشور

بند 25-توسعه نظام آموزش الکترونیک وزیر ساختهای فناوری اطلاعات وارتباطات در حوزه آموزش عالی وآموزش وپرورش

بند36- ارتقای جایگاه مهدکودکها وآموزش پیش دبستانی در نظام تعلیم وتربیت به منظور رشد خلاقیت ها ومهارت های لازم وروحیه ی جستجوگری   

 حوزه تربیتی  

 

بند 33-تربیت وتوانمندسازی دانش آموزان در شؤن دینی ،خانوادگی،اجتماعی ،زیستی وبدنی ،هنری ،حرفه ای ،علمی وفناوری برای ورود به عرصه های مختلف زندگی وجامعه وپرهیز از جهت گیری محض دوره آموزش عمومی به سمت آموزش عالی

بند34- بازنگری وبازتولید محتوا وروش های آموزشی وپرورشی به منظور تعمیق تربیت اسلامی وحیات دینی واعتقاد والتزام به ارزش های انقلاب اسلامی در دانش آموزان ودانشجویان وآشنایی آنان با فرهنگ وتمدن اسلامی

بند37-ایجاد سازوکارهای لازم برای رشدخلاقیت های علمی وهنری ومهارتی وتربیت تفکر منطقی وعقلانی وروحیه جستجوگری در دانش آموزان

بند41-ارتقاوافزایش جذابیت آموزش های قرآنی واصلاح روش های آموزشی دینی وعربی

حوزه فناوری وخانواده:

بند 39-جهت دهی کتاب ها ،نشریات،وبگاه ها (سایت ها)ووب نوشت های (وبلاگ های )آموزشی وکمک آموزشی در راستای تعلیم وتربیت اسلامی واهداف تعیین شده در نظام آموزش وپرورش

حوزه آموزش،تربیتی وخانواده:

بند35- بازنگری در محتوا وروش های آموزشی با تمرکز براصلاح بینش ها ومهارت ها در کنار ارائه اطلاعات ودانش به منظور انتقال مفاهیم پایه ی علمی ،علاقمندسازی دانش آموزان به علم ،ایجاد روحیه خود باوری وتوانمندسازی ایشان

بند42- تقویت نظام استعدادیابی ومشاوره وهدایت تحصیلی در آموزش عمومی وبازنگری وباز تولید محتوا وروش های آموزشی وپژوهشی به منظور تحقق نقش شایسته زن ومرد در جامعه اسلامی