روانشناسی و جامعه شناسی مبتنی بر فرویدیسم

 

در گفتگو با روزنامه کیهان 

 دوشنبه 25 مهر 1390- شماره 20050 

محمدعلی دشتی پور رئیس گروه انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران پیرامون متدهای مشاوره ای در کشورمان می گوید: «رک و رو راست برایتان بگویم که ما چیزی تحت عنوان متد مشاوره ای ایرانی نداریم. وقتی در اتاق مشاور روی مبل ریلکس درحال خود فرو می رویم و هر چه کرده ایم و گفته ایم بر زبان می آوریم، در حقیقت تن به اعتراف می دهیم. متد مشاوره ای غرب بر پایه شیوه اعتراف گیری استوار است. و ریشه همه این اندیشه ها به مکتب فرویدیسم برمی گردد. این درحالی ...بقیه در ادامه مطلب

دوشنبه 25 مهر 1390- شماره 20050

محمدعلی دشتی پور رئیس گروه انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران پیرامون متدهای مشاوره ای در کشورمان می گوید: «رک و رو راست برایتان بگویم که ما چیزی تحت عنوان متد مشاوره ای ایرانی نداریم. وقتی در اتاق مشاور روی مبل ریلکس درحال خود فرو می رویم و هر چه کرده ایم و گفته ایم بر زبان می آوریم، در حقیقت تن به اعتراف می دهیم. متد مشاوره ای غرب بر پایه شیوه اعتراف گیری استوار است. و ریشه همه این اندیشه ها به مکتب فرویدیسم برمی گردد. این درحالی است که دین ما سفارش مؤکد داشته که گناهان خود را آشکار نکنید و رازتان را با دیگران در میان نگذارید.»
وی ادامه می دهد: «فروید تلقین به ضمیر ناخودآگاه را پایه پیشرفت می داند. در جهان مادی غرب هر شیوه ای که انسان را از خدامحوری به خودمحوری رهنمون سازد، ستوده می شود. به هر جهت معتقدند انسان باید سرش به مصرف گرایی و پتانسیل های خودش گرم باشد، تا فرصت تفکر به فراتر از اینها و احیانا انقلاب کردن را پیدا نکند. این گونه به بشر تلقین کرده اند که مرکز و پایه هر چیزی خود اوست و توکل را از بشر گرفته اند. تلاش می کنند که فروید را پایه روان شناسی و جامعه شناسی کل جهان قرار دهند و ما می بینیم به واسطه علوم وارداتی در دانشگاه ها تا حدود زیادی نیز موفق بوده اند. روشن است که خانواده سنتی و مذهبی ایرانی با این متد اعتراف گیری در علم مشاوره کنار نمی آید و این شیوه را پس می زند.»
اما چه می توان کرد که خانواده ها با شیوه های بومی هدایت شوند؟ وی می گوید: «یکی از دلایل فراگیر شدن مبانی روان شناسی غرب این بوده که آنها برای مشاوره خود تکنیک ارائه می دهند. مثلا به فرد عصبانی توصیه می کنند که چند بار نفس عمیق بکشد و محل را ترک کند. ما در دل آموزه های دینی خود بی شمار از این تکنیک ها را داریم که می توانیم استخراجش کنیم. برای دست یابی به این هدف باید از روحانیونی استفاده کنیم که خود با مبانی روان شناسی غرب نیز آشنایی دارند و از سوی دیگر بر آموزه های دینی نیز مسلطند. خیلی تعجب می کنیم وقتی می بینم مشاورین ما ابتدا متدهای فروید را پیاده کرده و بعد احیانا به واسطه خواندن حدیثی می خواهند کارشان را توجیه کنند! درحالی که متدهای مشاوره ای برای بومی شدن نیازمند یک انقلاب عظیم است.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد