نقش انجمن در طرح ریزی استراتژیک نظام

 در گفتگو با روزنامه کیهان

یکشنبه 24 مهر 1390- شماره20049

کسانی که علوم سیاسی خوانده اند، می دانند که در ساخت یک جامعه دولت سازی، نظام سازی، مردم چینی و ملک سازی مطرح می شود. تا کشور نظام سازی نکند، پیوسته در خطر تجزیه قرار دارد همین فرمول را در مورد آموزش و پرورش می توان پیاده کرد. یکی از شاخه هایی که می تواند در دل آموزش و پرورش فعالیتش به نظام -سازی ختم شود، انجمن اولیا و مربیان است.
محمدعلی دشتی پور رئیس گروه انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران توضیح می دهد:«انجمن اولیا و مربیان می تواند نظام سازی داشته باشد

یکشنبه 24 مهر 1390- شماره 20049

کسانی که علوم سیاسی خوانده اند، می دانند که در ساخت یک جامعه دولت سازی، نظام سازی، مردم چینی و ملک سازی مطرح می شود. تا کشور نظام سازی نکند، پیوسته در خطر تجزیه قرار دارد همین فرمول را در مورد آموزش و پرورش می توان پیاده کرد. یکی از شاخه هایی که می تواند در دل آموزش و پرورش فعالیتش به نظام -سازی ختم شود، انجمن اولیا و مربیان است.
محمدعلی دشتی پور رئیس گروه انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران توضیح می دهد:«انجمن اولیا و مربیان می تواند نظام سازی داشته باشد و زمینه حضور فعال تر مردم را در عرصه تعلیم و تربیت فراهم آورد. مشارکت خانواده و والدین در عرصه تعلیم و تربیت باید آنچنان قدرتمند باشد که برای مثال والدین به مدرسه بیایند و در مورد فصل فصل کتاب های درسی نظر بدهند، برای سرود، ورزش و صبحگاه فرزندانشان ایده داشته باشند و... هرچه می توانیم باید به مردم در ساحت مدرسه اجازه گفتن و طرح ایده بدهیم. الان نقش پدرها در مسائل فرزندشان نسبت به مادرها کم رنگتر است، ما باید احساس مسئولیت پدر را در فضای تعلیم و تربیت فرزندان تقویت کنیم.» وی در ذهن خود پل های ارتباطی بین مدیر مدرسه، اعضای انجمن و مدیران رده بالای آموزش و پرورش را مرور کرده و می گوید: «حتی ضرورت دارد در پایان هر فصل اعضای انجمن اولیا و مربیان که پدر و مادرها هستند، به همراه مدیر مدرسه در جلسه ای روبروی مدیران و رئیس آموزش و پرورش هر منطقه بنشینند و پاسخ پرسش های خود را مطالبه کنند. منظور من این است که به سیستم آموزش و پرورش فشار بیاوریم که خود را مسئول پاسخ گویی به مطالبات مردم بداند.»
رئیس گروه انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران هدف از ادغام انجمن اولیا و مربیان با دو سازمان دیگر را بنا برگفته مسئولان آموزش و پرورش تبدیل شدن انجمن در وزارتخانه آموزش و پرورش به یک اتاق تولید فکر بیان کرده و می گوید: «الان انجمن با قدمت 50 ساله در آموزش و پرورش خیلی کوچک سازی شده و بنده درک می کنم که این اقدام به این جهت صورت گرفته که انجمن در دل وزارتخانه آموزش و پرورش به یک اتاق فکر تبدیل شود، ولی باید آن چه که اندیشیده می شود، جامه عمل پوشاند، وگرنه انجمن نه محلی برای تولید فکر خواهد بود و نه قدرت اجرایی خواهد داشت.»
دشتی پور که یک مسئول جوان با سری پرشور به نظر می رسد، صراحتاً می گوید: «در شرایطی که ما هنوز آمار دقیقی از تعداد معلمین و دانش آموزان خود نداریم، تا تحقق آرمان تبدیل انجمن به اتاق فکر و نیز عملی کردن برنامه هایی که با مشارکت مردم طرح ریزی می شوند، فاصله زیادی است.»
وی به کارهای صورت گرفته در انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران اشاره کرده و می گوید: «سیستم سایت آموزش خانواده مجازی» راه اندازی کرده ایم. مردم می توانند در هر زمینه ای سؤال بپرسند و ما منطبق بر 62 سرفصلی که طراحی کرده ایم، با مشارکت یک تیم مجرب از مشاورین به سؤالات مردمی پاسخ می دهیم.
اقدام دیگر ما برگزاری جلسات مشترک مدیران، اعضای انجمن و مسئولین آموزش و پرورش در هر منطقه بوده است. این گونه چالش ها توسط مسئولین آموزش و پرورش حل می شوند. در تلاشیم که به زودی در هر منطقه یک مرکز مشاوره خانواده دایر کنیم.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد